[:EL]Οι Rasmus Wærn και Gert Wingårdh στο βιβλίο τους “What is Architecture? and 100 Other Questions” θεωρούν ότι τα κτίρια αποτελούσαν και εξακολουθούν να αποτελούν χειροτεχνήματα. Υπό το πρίσμα αυτό, ένας αρχιτέκτονας μπορεί να θεωρηθεί ως δημιουργός που δίνει ζωή και μορφή σε γραμμές, επιφάνειες και όγκους.
Ο Ισπανός αρχιτέκτονας Antoni Gaudí δημιούργησε ένα προσωπικό στυλ το οποίο έγινε ιδιαίτερα αναγνωρίσιμο και ανεπανάληπτο – κυριολεκτικά και μεταφορικά. Περνώντας το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην Βαρκελώνη, δημιούργησε μερικά από τα αριστουργήματα της πόλης και καθόρισε την αρχιτεκτονική της ταυτότητα.
Παρατηρώντας αντικείμενα και μορφές από τη φύση, προσπαθούσε να αποκωδικοποιήσει τη γεωμετρία τους και να τη μεθερμηνεύσει σε αρχιτεκτονικό λεξιλόγιο. Θα μπορούσε κανείς να τον παρομοιάσει ως γλύπτη, με άλλα λόγια ως χειροτέχνη. Ο ισχυρισμός αυτός μπορεί να αιτιολογηθεί από το γεγονός ότι οι διάφορες μορφές που εντοπίζονται στα κτίρια του είναι ροϊκές και μοιάζουν σαν κάποιος να τις έχει σμιλέψει. Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο το ότι στην περίφημη Casa Batlló δεν υπάρχει ούτε μία ευθεία γραμμή!
Για τα δεδομένα της εποχής εκείνης – τέλη 19ου αρχές 20ου αιώνα – η αρχιτεκτονική του θεωρήθηκε ιδιαίτερα ακραία καθώς τότε επικρατούσε το νεοκλασικό στυλ που ήταν αυστηρό και ορθοκανονικό. Ωστόσο, αυτή η αντισυμβατικότητα έκανε την Βαρκελώνη μια ξεχωριστή πόλη.
Ο Gaudí ήταν πάντοτε παρών στα εργοτάξια, επέβλεπε σχολαστικά τους χτίστες και έδινε σαφείς οδηγίες. Η τελειότητα των έργων του και η χειροτεχνική διάσταση που έδωσε στην αρχιτεκτονική του, φαίνεται μέσα από ορισμένες λεπτομέρειες.
Ας ξεκινήσουμε από τη ράχη του δράκου, που δεν είναι άλλη από τη στέγη της Casa Battlló. Αυτό που την κάνει να ξεχωρίζει είναι τα φολιδωτά κεραμίδια που μοιάζουν με λέπια και το χρώμα τους αλλάζει ανάλογα με το φως του ήλιου.
Το Pórtico de la Levandera στο πάρκο Güell είναι μια από τις πιο ιδιαίτερες στοές. Διαρθρώνεται υπό λοξή κλίση και είναι κατασκευασμένη εξ’ ολοκλήρου από πέτρα δίνοντας μια μοναδική σπηλαιώδη αίσθηση.
Για το τέλος αξίζει να αναφερθεί το μοναδικό εσωτερικό της Sagrada Familia. Είναι ένα από τους εντυπωσιακότερους εσωτερικούς χώρους που έχουν δημιουργηθεί. Οι κολώνες που τον στηρίζουν έχουν τη μορφή ψηλών δέντρων δημιουργώντας έτσι μια ατμόσφαιρα δέους.
Κλείνοντας, η αρχιτεκτονική σκέψη του Antoni Gaudí μπορεί να αποτελέσει μάθημα και έμπνευση για τους σύγχρονους αρχιτέκτονες ή ακόμη καλύτερα για όλους τους δημιουργούς. Η φύση είναι κάτι που μας περιτρυγυρίζει. Είναι λοιπόν λογικό να εμπνευστούμε από αυτήν. Ας ανοίξουμε τα μάτια μας και ας κοιτάξουμε καλά ό,τι μας περιβάλλει. Ίσως μας βοηθήσει να γίνουμε ο επόμενος… Gaudi του κλάδου μας![:]